دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 ارديبهشت 1401 - 12:56

طنین پیروزی مقاومت در بیروت

انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزارشده است که احزاب طرفدار مقاومت، بیشترین شانس را برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان داشته و در مقابل، اختلاف در جریان‌های غرب‌گرا به نقطه اوج خود رسیده است....
کد خبر : 11789

پایگاه رهنما:

انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزارشده است که احزاب طرفدار مقاومت، بیشترین شانس را برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان داشته و در مقابل، اختلاف در جریان‌های غرب‌گرا به نقطه اوج خود رسیده است. در چنین شرایطی شکست جریان ۱۴ مارس در انتخابات سراسری لبنان تضمین‌شده است.
گروه‌های شرکت‌کننده در انتخابات لبنان
در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان ۷۱۸ نفر در قالب ۱۰۳ لیست یا فهرست برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند. شبکه «الجزیره» به همین بهانه نگاهی به لیست‌های انتخاباتی شرکت‌کننده در انتخابات پرداخت و اعلام کرد که کارشناسان، لیست‌های رقیب در انتخابات لبنان را به سه گروه تقسیم می‌کنند:
اول؛ لیست‌های ائتلاف ۸ مارس شامل حزب‌الله، امل، «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) و «تیار المرده» با متحدانش.
دوم؛ لیست‌های ائتلاف ۱۴ مارس، گروه رقیب حزب‌الله که در این دوره بدون جریان المستقبل (سعد الحریری رئیس المستقبل انتخابات را تحریم کرد) در انتخابات شرکت کرده است. این لیست شامل حزب «التقدمی الاشتراکی» (به ریاست ولید جنبلاط) و حزب «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) و متحدانش هستند. همچنین لیست‌های موردحمایت نخست‌وزیر اسبق «فواد سنیوره» نیز در همین گروه قرار می‌گیرد و شامل حوزه انتخاباتی «الشمال الثانیه» (طرابلس، المنیه و الضنیه) به نام «لبنان لنا» و دیگری «بیروت الثانیه» به نام «بیروت تواجه» هستند.
سوم؛ لیست‌های نشئت گرفته از جامعه مدنی است که خود را «التغییریه» نامیده‌اند و برخاسته از اعتراض‌های گسترده در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹- به خاطر افزایش مالیات لبنان- هستند.
رأی‌دهندگان لبنانی بر اساس تعلق سیاسی
بر همین اساس، می‌توان رأی‌دهندگان لبنانی را نیز بر اساس تعلقات سیاسی و حزبی آن‌ها به سه دسته تقسیم کرد:
اول؛ گروه‌های جامعه مدنی سنتی موجود قبل از اعتراضات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ که برخی از آن‌ها در انتخابات ۲۰۱۸ نیز شرکت کردند و از گروه معروف به «بیروت مدینتی» و «لوطنی» هستند. برخی از آن‌ها نیز در انتخابات ۲۰۱۸ ضمن ائتلاف «کلنا وطنی» که در آن زمان نه لیست را تشکیل می‌داد، در انتخابات نامزد شدند. از اسامی معروف که در انتخابات فعلی شرکت دارند دبیرکل جنبش «مواطنون و مواطنات فی دوله» یعنی «شربل نحاس» و نماینده مستعفی «پولا یعقوبیان» هستند.
دوم؛ قوای جامعه مدنی که پس از اعتراضات ۱۷ اکتبر شکل‌گرفته‌اند، در گروه‌های زیاد و متفرقی هستند و هماهنگی ندارند. این گروه شامل شخصیت‌های جدیدی است که برای بار اول در انتخابات شرکت می‌کنند. موضوع قابل‌توجه آن است که در حوزه‌هایی که جناح‌بندی سیاسی میان لیست‌های ۸ و ۱۴ مارس شدیدتر است لیست‌های این گروه برای رقابت نیز بیشتر دیده می‌شود.
سوم؛ گروه‌هایی که حضور منظم آن‌ها در بیشتر حوزه‌های انتخاباتی دیده می‎شود ازجمله گروه «مواطنون و مواطنات فی دوله» که ذکر شد. همچنین باید به جنبش «سوا لبنان» که «بهاء الحریری» برادر سعد حریری تأسیس کرد و شعار «دعم قوی تغییر» را برای خود انتخاب کرده، اشاره کرد. بهاء الحریری مستقیما نامزد نشده، اما پلاکارد‌های سوا لبنان خیابان‌های زیادی در این کشور را پرکرده است. این جنبش از دو لیست «لتبقی بیروت» در حوزه «بیروت الثانیه» و لیست «النهوض بعکار» در حوزه «شمال الاولی» و اشخاص زیاد دیگر در لیست‌های دیگر حمایت مالی، سیاسی و لجستیک می‌کند.
شرایط نامساعد برای غرب‌گرایان
بر اساس گزارش المیادین، خروج جریان المستقبل از صحنه انتخابات پس از اعلام سعد حریری رهبر این جنبش مبنی بر توقف فعالیت‌های سیاسی خود، محاسبات نیرو‌های سیاسی را دچار تحول بزرگی کرد. تأثیر نمایندگان این جنبش به حدی است که توانست بزرگ‌ترین گروه پارلمانی را در انتخابات ۲۰۰۹ و دومین گروه پارلمانی در انتخابات ۲۰۱۸ به دست آورد؛ حتی پس از موافقت حریری با تصویب آن قانون انتخاباتی‌ای که منجر به شکست شد، بخش بزرگی از نمایندگان پارلمان مسیحی به گروه او وابسته بودند. عقب‌نشینی جریان سعد حریری، به شانس حزب نیرو‌های لبنانی [به رهبری سمیر جعجع]در کسب آرای منتخبان سُنی ضربه خواهد زد؛ به‌ویژه پس‌ازاینکه جعجع به نزدیک‌کردن حریری به حامیان سعودی متهم و سرزنش شد. زمانی که خشم حامیان جعجع برانگیخته شد و آن‌ها
به‌صراحت از او خواستند تا با حریری بجنگد.
مقاومت، پیروز میدان خواهد بود
با کناره‌گیری سعد حریری از انتخابات، احزاب مخالف جریان هشت مارس ضعیف شده‌اند؛ در مقابل امید‌ها به پیروزی مقاومت و متحدانش افزایش‌یافته است. گزارش المیادین در ادامه به شانس‌های پیروزی احزاب سُنی و مقاومت اشاره می‌کند و می‌نویسد: «علی‌رغم تلاش شخصیت‌های سُنی نزدیک به حریری برای جلب‌توجه مردم به متحدان سعودی‌ها و سوءاستفاده از مرحله غیبت جریان المستقبل، تأثیر این افراد در طیف‌های اهل سنت کم ارزیابی‌شده است. به همین دلیل اکثر آمار‌هایی که توسط برجسته‌ترین کارشناسان مراکز آمار لبنان منتشرشده یا درباره آن‌ها صحبت به میان آمده، حاکی از نتایج مورد انتظاری است که امید شرط‌بندی‌های نیرو‌های ۱۴ مارس و سازمان‌های جامعه مدنی را ناامید می‌کند. در مقابل، ۲۷ کرسی که نامزد‌های جنبش امل و حزب‌الله برای آن معرفی‌شده بودند، به گفته مهم‌ترین کارشناسان و آمار انتخابات، کاملا تضمین‌شده هستند. علاوه بر این، در طیف حامیان مقاومت، انتظار می‌رود که جنبش میهنی آزاد با ۱۲ تا ۱۵ نماینده منتخب، پیروز شود». نتیجه‌گیری پایانی گزارش المیادین حاکی از پیروزی احزاب حامی مقاومت، بدین شرح است: «گروه دیگری از نمایندگان شامل جریان مراده با ۴ نماینده، ۲ نماینده برای حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه و همین‌طور حزب بعث سوسیالیست عرب و حزب الطاشناق با ۳ نماینده، به‌اضافه حدودا ۸ نماینده سنی حامی گزینه مقاومت نیز تشکیل‌شده است. این پیش‌بینی، موفقیت نیرو‌های مقاومت و متحدانشان را برای کسب اکثریت مطلق پارلمانی تضمین می‌کند؛ نتیجه‌ای که برای تأثیرگذاری بر معرفی نخست‌وزیر و انتخاب رئیس‌جمهور کافی خواهد بود، حتی اگر تقابل به سمت انتخاب‌های غیر توافقی پیش برود. درمجموع، نبردی که کشور‌های خارجی به رهبری ایالات‌متحده آمریکا و عربستان سعودی در برابر مقاومت به راه انداخته‌اند، در تمام سطوح آن و حتی قبل از بازشدن صندوق‌های رأی، ناگزیر به نظر می‌رسد شکست خواهد خورد».
منبع:روزنامه رسالت

ارسال نظرات